• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Περιβαλλοντική Πολιτική

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΕΙΦΟΡΟΥ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

ΣΧΟΛΕΙΟ:   ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ  ΠΟΤΑΜΟΥ ΓΕΡΜΑΣΟΓΕΙΑΣ Α΄                

ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ: 2020 - 2021

Αρ. Μαθητών/τριών: 239                   Αρ. Εκπαιδευτικών: 25

Συντονίστρια Προγράμματος: Διευθυντική Ομάδα

Περιγραφή της περιοχής που βρίσκεται το σχολείο και της γενικής εικόνας του    σχολείου (δυνατότητες, προβλήματα εμπόδια)

Στο σχολείο μας, λόγω της θέσης του, φοιτά μεγάλος αριθμός μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι χαμηλού κοινωνικοοικονομικού επιπέδου (παιδιά από 16 χώρες).

Στους κάδους απορριμμάτων υπάρχουν μισοφαγωμένα σάντουιτς και συσκευασίες άλλων τροφίμων που φανερώνουν υπερκατανάλωση.

Έχει μια αρκετά μεγάλη αυλή, γήπεδο και βοτανόκηπο. Στο γήπεδο του βόλεϊ το έδαφος είναι ανώμαλο, δεν υπάρχει στέγαστρο ή αίθουσα πολλαπλών χρήσεων .

Τα διαλείμματα υπάρχει πρόγραμμα οργανωμένων παιχνιδιών .

Στο σχολείο υπάρχουν κάδοι για ανακύκλωση,στους οποίους δεν έχουν πρόσβαση τα παιδιά. Υπάρχει και πρόγραμμα τηγανοκίνησης. Όμως τα προγράμματα λειτουργούν υποτονικά.

-Ζητήματα και προβλήματα που προκύπτουν σε σχέση με το σχολείο και την περιοχή στην οποία αυτό βρίσκεται   (αυτά που έχουν προκύψει από την αρχική διερεύνηση):

Μη αποτελεσματική διαχείριση των απορριμμάτων στο σχολείο.

Μη ισορροπημένη κατανάλωση τροφών.

Υποτονική λειτουργία του προγράμματος ανακύκλωσης και τηγανοκίνησης.

Σημαντικός αριθμός μαθητών χαμηλού κοινωνικοοικονομικού επιπέδου.

 

-Ζήτημα/Πρόβλημα στο οποίο θα δοθεί έμφαση κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά:

   Επαναπροσδιορισμός των καταναλωτικών αναγκών και συμπεριφορών και  σωστή διαχείριση των απορριμμάτων , φιλική προς το περιβάλλον.

Αειφόρος διαχείριση των πόρων του σχολείου (μείωση, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση)

Βελτίωση της ποιότητας ζωής στο σχολικό χώρο.

-Γιατί επιλέγηκε το συγκεκριμένο θέμα και πώς συνδέεται με το τοπικό σας πλαίσιο;

 Μετά από διερεύνηση βγήκε στην επιφάνεια πώς ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχολείο μας είναι η έλλειψη οικονομικών πόρων (φτώχεια) από τη μια και η υπερκατανάλωση αγαθών από την άλλη. Η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων και η σύνδεσή τους με την ανάπτυξη καταναλωτικών συνηθειών με γνώμονα τον άνθρωπο και  το περιβάλλον είναι ένα ζήτημα που αφορά τα παιδιά ως αυριανούς ενεργούς πολίτες αλλά και τους γονείς και την ευρύτερη κοινότητα. Το συγκεκριμένο θέμα συνδέεται άμεσα με την ανάπτυξη του εθελοντισμού, του αισθήματος αλληλεγγύης και τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής των μαθητών και του τοπικού πληθυσμού. Μπορεί να αποτελέσει το πρώτο βήμα σε ένα πολυετές σχέδιο αειφόρου ανάπτυξης του σχολείου.

-Σκοπός:       

Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί, το βοηθητικό προσωπικό και η ευρύτερη κοινότητα τη σημασία της ορθολογικής διαχείρισης των απορριμμάτων αλλά κυρίως να αντιληφθούν τη σημασία της υιοθέτησης καταναλωτικών συμπεριφορών, ως βασικού παράγοντα μείωσης των απορριμμάτων, προστασίας και διατήρησης των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος ευρύτερα αλλά και ως μέσο για αντιμετώπιση της φτώχειας και βελτίωση της ποιότητας ζωής των μαθητών μας. Απώτερη επιδίωξη μας είναι να εφαρμοστεί στο σχολείο ένα σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων αλλά και επαναχρησιμοποίησης , που θα αλλάξει την όλη κατάσταση.

-Θεματική/ές ενότητα/ες του Αναλυτικού Προγράμματος στην οποία/στις οποίες εμπίπτει το πρόβλημα/ζήτημα διερεύνησης:

Βασικές θεματικές ενότητες:

Απορρίμματα

Παραγωγή και Κατανάλωση

Φτώχεια

-Επιμέρους επιδιωκόμενοι στόχοι για την αειφόρο περιβαλλοντική εκπαιδευτική πολιτική του σχολείου:

Οι στόχοι πρέπει να αφορούν και να ανταποκρίνονται σε όλα τα επίπεδα στόχων της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευση (Γνώσεων, Ευαισθητοποίησης-συνειδητοποίησης, Δεξιοτήτων, Στάσεων, Συμμετοχής και δράσης):

Για μαθητές/τριες:

Γνώσεων:

- Να αποκτήσουν βασικές περιβαλλοντικές έννοιες και έννοιες αειφόρου ανάπτυξης όπως απορρίμματα, διαχείριση απορριμμάτων, μείωση, επαναχρησιμοποίηση, λιπασματοποίηση, ανακύκλωση, καταναλωτισμός, βιολογικά προϊόντα, φυσικοί πόροι, αγαθά, ανάγκες, περιβαλλοντική υποβάθμιση ,παραγωγή, υπερκατανάλωση, υποσιτισμός-υπερσιτισμός, είδη πρώτης ανάγκης/πολυτελείας, δικαιώματα καταναλωτή , απόβλητα, ρύπανση,   κ.α.

- Να γνωρίσουν ποικίλους τρόπους διαχείρισης απορριμμάτων (ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση, μείωση, κομποστοποίηση, απόρριψη σε χωματερές, ΧΥΤΥ).

-Να ενημερωθούν σχετικά με τους τρόπους διαχείρισης των απορριμμάτων στην κοινότητα τους και από εταιρείες ανακύκλωσης.

-Να ενημερωθούν για τη διαδικασία παραγωγής προϊόντων.

-Να επαναπροσδιορίσουν τις καταναλωτικές τους ανάγκες και συνήθειες.

-Να μελετήσουν το ζήτημα του καταναλωτισμού και να το συνδέσουν με την αυξομείωση απορριμμάτων στο σχολείο και στο σπίτι.

-Να μάθουν μηχανισμούς ώστε να γίνουν σωστοί καταναλωτές.

-Να συνδέσουν το ζήτημα της φτώχειας με θέματα μείωσης της κατανάλωσης και επαναχρησιμοποίησης.

- Να γνωρίσουν ποικίλους τρόπους προσφοράς βοήθειας σε άτομα που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα.

-να έρθουν σε επαφή με κυπριακά βότανα και τις θεραπευτικές τους ιδιότητες.

Ευαισθητοποίησης-συνειδητοποίησης:

-Να αντιληφθούν ότι η απόρριψη υλικών στις χωματερές επιβαρύνει το περιβάλλον με ρύπανση του νερού, του εδάφους και του αέρα και υποβαθμίζει την περιοχή οικονομικά και κοινωνικά.

-Να ευαισθητοποιηθούν στο θέμα της  οικονομικής  κρίσης όσον αφορά τη διατροφή(λογική χρήση και όχι ασυλλόγιστη σπατάλη ).

-Να διασυνδέουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες με την αύξηση του όγκου των απορριμμάτων.

- Να αντιληφθούν ότι το πρόβλημα της φτώχειας είναι παγκόσμιο και μας αφορά όλους.

-Να συνειδητοποιήσουν ότι η μείωση των απορριμμάτων (μείωση κατανάλωσης), η επαναχρησιμοποίηση, η ανακύκλωση, η κομποστοποίηση υλικών και ο εθελοντισμός συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων και των άλλων ζωντανών οργανισμών τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον (αειφορία) σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο.

-ευαισθητοποιηθούν σε θέματα διαφύλαξης των φυσικών πόρων και της προστασίας του περιβάλλοντος.

-Να ευαισθητοποιηθούν όσο αφορά άτομα που είναι άπορα, αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και άσχημες συνθήκες διαβίωσης.

-Κατανοήσουν ότι η αλλαγή στις καταναλωτικές τους συνήθειες μπορεί να συμβάλει στην προστασία του περιβάλλοντος σε πολλά επίπεδα (απορρίμματα, ενέργεια,  κ.α.) και να επηρεάσει τη ζωή των ανθρώπων στον τόπο τους και σε άλλες χώρες.

Δεξιοτήτων:

-Να αντλούν πληροφορίες από διάφορες πηγές (πρόσωπα, τοπικές αρχές, διαδίκτυο, έντυπα, συσκευασίες προϊόντων κ.ά)

-Να αναπτύξουν δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας , διαλόγου, συνεργασίας και συμμετοχικότητας.

-Να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας μέσα από τη χρήση διαφόρων τεχνικών και μορφών επικοινωνίας (επιστολή, συνέντευξη, συζήτηση,…)

-Να στοιχειοθετούν επιχειρήματα και να διατυπώνουν τεκμηριωμένες θέσεις και απόψεις.

- Να αποκτήσουν δεξιότητες πειραματικής διερεύνησης, καταγραφής δεδομένων, ανάλυσης και διατύπωσης συμπερασμάτων.

- Να σέβονται την άποψη των άλλων και να είναι ανοικτοί στο ενδεχόμενο διαφοροποίησης της γνώμης τους. 

-Να αποκτήσουν δεξιότητες χρήσης τεχνολογικών μέσων.

-Να μετρούν την ποσότητα και να παρατηρούν την ποιότητα των απορριμμάτων που παράγουν σε ατομικό, οικογενειακό και σχολικό επίπεδο.

-Να ταξινομούν τα απορρίμματα σε ανακυκλώσιμα και μη ανακυκλώσιμα , καθώς και να διαχωρίζουν τα ανακυκλώσιμα με βάση το υλικό τους.

-Να αναλύουν ζητήματα που αφορούν την ελλειπή διαχείριση απορριμμάτων σε μια περιοχή και τις επιπτώσεις της στην ποιότητα ζωής των ανθρώπων.

-Να καταγράφουν καθημερινές τους δραστηριότητες που επιβαρύνουν το περιβάλλον.

-Να επιχειρηματολογούν υπέρ της μείωσης και του επαναπροσδιορισμού των καθημερινών τους αναγκών.

-Να αναλαμβάνουν ρόλους ομάδων του πληθυσμού που σχετίζονται με το θέμα και να συζητούν μεταξύ τους.

Στάσεων:

- Να υιοθετούν συμπεριφορές που μπορούν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση του ζητήματος των απορριμμάτων (μείωση και ορθή διαχείριση).

-Να διαμορφώσουν καταναλωτικές συμπεριφορές που διασφαλίζουν τη διατήρηση των φυσικών πόρων, τη διασφάλιση αειφόρων μοντέλων παραγωγής και κατανάλωσης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στον πλανήτη.

-Να αποκτήσουν στάση ενεργού πολίτη που συμβάλλει στη διατήρηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, στην αντιμετώπιση της φτώχειας και ταυτόχρονα στην προστασία του περιβάλλοντος.

-Να αποκτήσουν θετική στάση σχετικά με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του σχολείου τους.

Συμμετοχής και δράσης:

-Να προτείνουν ένα μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων και εξοικονόμησης ενέργειας για το σχολείο τους και να το εφαρμόσουν. Στις τάξεις να μπει κάλαθος ανακύκλωσης χαρτιού και στην αυλή κάλαθοι για αναύκλωση πλαστικού και πωμάτων. Υπεύθυνοι τα μαθητικά συμβούλα και το ΚΜΣ.

-Να προωθήσουν την εφαρμογή του μοντέλου και στο σπίτι.

- Δειγματικό μάθημα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση από Σύνεργάτιδα ΠΙ σε τάξη(Φεβρουάριο).

-Το δεύτερο δεκαπενθήμερο Φεβρουαρίου θα είναι αφιερωμένο στην Π.Ε. στην Αγωγή Ζωής αλλά και διαθεματικά.Ενδεικτικές δραστηριότητες:

Να πραγματοποιηθεί μια ημερίδα, αφιερωμένη στο Περιβάλλον, τέλος Φεβρουαρίου με δραστηριότητες σχετικές. Συντονιστές Άννα και Παναγιώτα Μουξούρη.

Βιωματικό εργαστήρι με την Ανάκυκλο στις Β΄και Γ΄τάξεις (6.2.20)

Πρόσκληση για να μιλήσουν στα παιδιά σε Greendot και Τηγανοκίνηση.

Να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς αφίσας, ποιήματος, παραμυθιού, κουκλοθεάτρου,  κ.λ.π.

Να εμπλουτίσουν τον βοτανόκηπο του σχολείου. Να δημιουργηθεί χώρος ξεκούρασης και μελέτης δίπλα από τον βοτανόκηπο.

Να υιοθετήσουν συγκεκριμένο χώρο στην αυλή του σχολείου(τον προστατεύουν, το βελτιώνουν ).

Να γράψουν θεατράκια και να τα δραματοποιήσουν.

Να τους επισκεφτούν άτομα της Κοινότητας που έχουν σχέση με τη διαχείριση απορριμμάτων.

Να κάνουν εκστρατείες ενημέρωσης στους γονείς ,στην Κοινότητα για την ανακύκλωση και την τηγανοκίνηση.

Να γίνουν κατασκευές με άχρηστα υλικά.

Να εκθέσουν  αντικείμενα που είναι προϊόντα  επαναχρησιμοποίησης.

-Να πραγματοποιήσουν παζαράκι με παλιά βιβλία και παιχνίδια με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων για την οικονομική ενίσχυση άπορων παιδιών του σχολείου μας ( Δεκέμβρης).

-Να φτιάξουν κινητή  βιβλιοθήκη με σχετικά βιβλία .Θα μετακινείται στις διάφορες τάξεις.

-Να κάνουν εκστρατεία για συλλογή ρούχων για να εμπλουτιστεί η αποθήκη του σχολείου με ρούχα.

 

-Τι επιδιώκετε μέσα από το πρόγραμμα αυτό να πετύχετε για το σχολείο σας και την κοινότητά σας;

Α) Σχολείο (παιδαγωγικό, οργανωσιακό/τεχνητό, κοινωνικό πλαίσιο):

 

 

Παιδαγωγικό πλαίσιο:

Προώθηση του περιβαλλοντικού γραμματισμού των παιδιών μέσα από ποικίλες παιδαγωγικές μεθόδους όπως διερεύνηση, υπόδυση ρόλων, αντιπαράθεση, εννοιολογικός χάρτης.

Προώθηση του περιβαλλοντικού γραμματισμού  όσων εμπλέκονται στις λειτουργίες του σχολείου: εκπαιδευτικούς, γονείς, βοηθητικό προσωπικό, υπαλλήλους κυλικείου, γραμματειακό προσωπικό.

Ενίσχυση του αισθήματος ευθύνης, δημοκρατικής συνείδησης και του ενεργού πολίτη όλων των εμπλεκομένων.

Αναδιοργάνωση της μαθησιακής πορείας ώστε να βασίζεται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών.

Οργανωσιακό/τεχνητό πλαίσιο

Οργάνωση μοντέλου διαχείρισης απορριμμάτων

Κατανομή ρόλων και αρμοδιοτήτων ώστε ο χώρος του σχολείου να αναβαθμιστεί περιβαλλοντικά (λειτουργία και οργάνωση περισυλλογής ανακυκλώσιμων υλικών από τις τάξεις, δημιουργία χώρου ανάπαυσης με παγκάκια , τοποθέτηση πινακίδων με ενδείξεις περιβαλλοντικού περιεχομένου στον χώρο του σχολείου, εμπλουτισμός του βοτανόκηπου, δημιουργία ενός καταστήματος με ρούχα και προσωπκά  αντικείμενα που δεν χρειάζονται πια οι μαθητές και τα οποία μπορούν να προμηθευτούν μαθητές και οι οικογένειές τους που τα έχουν ανάγκη, ενίσχυση των βιβλιοθηκών των τάξεων και της βιβλιοθήκης του δασκάλου με θέματα περιβαλλοντικά)

Κοινωνικό πλαίσιο

Aμφίδρομη επικοινωνία με τους γονείς και τις τοπικές αρχές σε θέματα διαχείρισης απορριμμάτων και βελτίωσης της ποιότητας του περιβάλλοντος.

Αξιοποίηση διαφόρων φορέων, ειδικοτήτων και οργανώσεων όπως Σχολική Εφορεία, Δήμος Γερμασόγειας, Green Dot, CYMEPA, Σύνδεσμος Καταναλωτών  και άλλα.

Β) Κοινότητα:

Λήψη από κοινού μέτρων για βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής π.χ. ενημέρωση του κοινού για τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων…

Διοργάνωση κοινών δραστηριοτήτων που θα βελτιώσουν περιβαλλοντικά την περιοχή  (δεντροφύτευση, καθαρισμός χώρου πρασίνου ή πάρκου,…)